Een succesverhaal draait niet enkel om euro’s. Oké, daar eindigt het soms wel mee, maar om zover te komen moet er eerst naamsbekendheid zijn. Een goede manier daarvoor is virale marketing.
Hoe bereik je online veel mensen?
Denk eens aan netwerksites. Daar zitten mensen die elkaar kennen en die informatie met elkaar kunnen delen.
Mensen online bereiken kan dus door het inzetten van sociale netwerken. Maar daar bedoel ik meer mee dan het plaatsen van een knop met Deel dit op Facebook/Twitter/Hyves/NuJij.nl; noem maar op.
Het draait om mensen, niet om geld
Op Hyves kunnen mensen al met elkaar afrekenen. Daar gaat het om euro’s.
Laat nu dat idee van die euro’s even varen en denk aan de kracht van virale marketing. Dan kom je vanzelf uit bij iets waardevols weggeven in ruil voor reclame.
“Ik bied jou gratis iets aan als jij je vrienden erover vertelt”
Daar komt het eigenlijk op neer. Dit principe is zo simpel, maar zo effectief.
Als je dit ook nog eens grotendeels kunt automatiseren wordt het allemaal nog simpeler.
En dat is precies wat PayWithATweet.com doet. Die site biedt je de mogelijkheid om een dergelijke actie op te zetten.
Op het moment van schrijven zijn er 2 opties mogelijk: betalen via een tweet (post op Twitter) of betalen via een Facebook bericht.
Mogelijkheden in de praktijk
In feite is deze dienst geschikt voor iedereen die een viraal effect wil bereiken.
Een greep uit de mogelijkheden die de site zelf noemt:
Muzikanten en DJ’s
Het nieuwste muzieknummer verkopen. Zo zorg je voor bekendheid en kun je optredens bekend maken (daar komen de euro’s weer terug ;))
Journalisten en uitgevers
Verkoop het beste artikel van die dag en promoot de krant of het tijdschrift waar je voor schrijft.
Online diensten
Bied een basisversie in ruil voor een tweet aan. Er zijn vast mensen bij die geïnteresseerd zijn in de uitgebreidere (betaalde) versie.
Filmbedrijven
Verspreid de trailer van een nieuwe film. Gegarandeerd dat de lancering van de film bekend is bij het publiek!
Experts
Verkoop je beste artikel, presentatie of iets anders. Zo word je bekender in jouw vakgebied.
Auteurs
Bied een voorproefje aan van je boek.
Op de website van PayWithATweet staat een mooi voorbeeld. Je kunt daar het ditigale boek Oh My God, What Happened And What Should I Do downloaden na gebruik van de website.
Hoe werkt het?
Je ziet de betaalknop Pay with a tweet staan en klikt erop.
Dan kun je kiezen tussen betalen via Twitter (Sign in with Twitter) of Facebook (Connect with Facebook).
Nadat je een keus hebt gemaakt moet je de service toegang verlenen tot je account .
Je ziet dan de tweet (die je overigens naar eigen wens kunt aanpassen). Als je tevreden bent klik je op POST TWEET AND DOWNLOAD NOW
Daarna zal je tweet verstuurd worden en krijg jij je download.
In het boek zelf doet men ook nog iets briljant. Naast de paginanummers staat een SHARE knop. Je kunt zelfs specifieke pagina’s uit het boek delen met je vrienden!
Ik wil dat ook!
Als je wilt gaan “verkopen” via deze website kun je een betaalknop aanmaken op http://www.paywithatweet.com/sell.php
Daar kun je de benodigde gegevens invullen.
Nadelen?
Wanneer deze betaalmethode groter wordt ga je het vanzelfsprekend ook meer tegenkomen. Als dit in zo grote mate gebeurd dat je om de haverklap wordt geconfronteerd met een dergelijke tweet verliest de service waarschijnlijk aan kracht.
Ook is het traditioneel zo dat je pas iets aanbeveelt als je het zelf hebt gelezen, gezien of gehoord. Bij PayWithATweet wordt je gedwongen om erover te schrijven nog voordat je iets van de inhoud hebt gezien. Dat voelt toch een beetje onprettig.
Naar mijn mening zou een preview aanbieden daarom een goed idee zijn. Je kunt dan kijken of je het iets vindt. Als je de volledige versie wilt downloaden moet je nog even “betalen met een tweet”.