Een mooi voorbeeld dat duidelijk aan de voorwaarden voor een goede marketingcampagne voldoet is de Tipp Experience campagne.
Het bestaat uit een YouTube video (“NSFW. A hunter shoots a bear!”) waarin je een jager ziet. De jager wordt verrast door de beer waarna er 2 knoppen verschijnen: “Shoot the bear” of “Don’t shoot the bear”.
Deze video kun je eenvoudig embedden op je eigen site, zoals je hier ook ziet:
Na het klikken op de knop laadt een andere pagina op YouTube en zie je een tweede filmpje.
Hierin blijkt dat de jager niet zo blij is met de keus van de kijker.
Wat er dan gebeurt is ongelofelijk als je het voor het eerst ziet. De jager ziet de Tipp-ex advertentie naast de video staan en maakt er handig gebruik van. Hij “tipp-ext” het woord shoots weg en dan is het aan de kijker.
Welk woord vult de kijker in? Wat zal het lot van de beer (én de jager) worden?
Er zijn diverse filmpjes beschikbaar. Typ gewoon een (Engelstalig) woord in en het bijbehorende filmpje wordt afgespeeld.
Tipp-ex blijft uiteraard in beeld en kun je zelfs nog een keer in het filmpje zien.
Je kunt zelf ook vast wel wat woorden verzinnen. Mocht je daar geen zin in hebben dan vind je hier een lijst met woorden die je kunt invullen voor de verschillende video’s.
- buy
- paint
- smokes
- jokes
- strikes
- chats
- football
- brush
- drunks
- dress up
- fart
- sing
- fuck
- eat
- marries
- dance
- feeds
- hugs
- burps
- tipp ex
- jumps
- ride
- forest
- cuts
- watch tv
- paper
- photo
- break dance
- fish
- but
- tickles
- sleeps
- bored
- michael j
- shaves
- dates
- shoots
- fight with
- greets
Er is zelfs gedacht aan een “404” filmpje voor als er geen bijbehorend filmpje gevonden kan worden.
Wat vind jij van deze campagne? Laat het even weten!