In de verkiezingsperiode had ik het al even over social media. Toen gebruikte Maurice de Hond het sociale medium Twitter om de actuele opkomst te schatten. Gebruikte hij voor zijn verkiezingspeilingen ook maar social media.
Bureau Clipit maakte voor de peilingen gebruik van sociale media. De resultaten van de slotpeiling van Clipit lag dichterbij de daadwerkelijke uitslag dan de traditionele peilingen van Maurice de Hond.
Clipit Peiling 9 juni | Maurice de Hond Peiling 8 juni | Verkiezingsuitslag 9 juni | |
VVD | 30 | 34 | 31 |
PvdA | 27 | 30 | 30 |
PVV | 25 | 18 | 24 |
CDA | 20 | 24 | 21 |
SP | 11 | 13 | 15 |
D66 | 12 | 11 | 10 |
GroenLinks | 10 | 11 | 10 |
ChristenUnie | 4 | 6 | 5 |
PvdD | 5 | 1 | 2 |
SGP | 4 | 2 | 2 |
TON | 2 | 0 | 0 |
Aantal zetels per partij |
De resultaten van Clipit wijken weliswaar op meer punten af van de resultaten van Maurice. De peiling van Maurice heeft echter een grote uitschieter (PVV) waar hij er behoorlijk naast zit (6 zetels). Clipit zit er maximaal 4 zetels naast (SP) en bij de PVV slechts 1 zetel.