Google heeft een grote update van hun (mobiele) zoekalgoritme uitgerold.
Vanaf 21 april 2015 zullen websites die mobielvriendelijk zijn hoger scoren dan websites die dat niet zijn.
Daarom wordt deze update ook wel de “Mobilegeddon” update genoemd.
Waarom kiest Google voor mobielvriendelijkheid?
De visie van Google is altijd geweest om de gebruiker zo snel mogelijk het beste zoekresultaat voor te schotelen.
De laatste jaren is gebruikersgemak ook een van de factoren die van belang zijn bij het bepalen van de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google.
Tegenwoordig vindt meer dan 50% van het internetverkeer plaats via een mobiel apparaat en ook het aantal zoekopdrachten bij Google dat afkomstig is van een mobiel apparaat stijgt. Aangezien een mobielvriendelijke website op een mobiel apparaat makkelijker is om te gebruiken dan een website die niet mobielvriendelijk is, is deze update van het zoekalgoritme eigenlijk niet meer dan logisch.
Heeft deze “Mobilegeddon” update ook invloed op de normale zoekresultaten?
Vooralsnog is de impact van deze update beperkt tot de zoekopdrachten op mobiele apparaten. Het bezoekersaantal van je website is echter ook een rankingfactor voor Google. Wanneer je minder bezoekers krijgt doordat je site is gedaald in de zoekresultaten kan dat indirect dus ook invloed hebben op de positie van je website in de zoekresultaten op de desktopversie van Google.
Hoe weet je of jouw website mobielvriendelijk is?
Google heeft een Mobielvriendelijkheid tool ontwikkeld waarmee je eenvoudig kunt controleren of jouw website mobielvriendelijk is.
Vul daar de link van je website in en je weet gelijk hoe je website er qua mobielvriendelijkheid aan toe is.
Deze tool controleert bijvoorbeeld de volgende zaken:
- Tekstgrootte: is de tekst (te klein om) te lezen?
- Viewport: is de viewport voor mobiel (niet) ingesteld?
- Linkdichtheid: staan links te dicht bij elkaar?
Voorkom dat je website gaat dalen
Wanneer uit het resultaat van de mobielvriendelijke test blijkt dat je website niet mobielvriendelijk is, geeft Google je een aantal vervolgstappen. Je kunt hiermee zelf proberen jouw website mobielvriendelijk te maken (al kan dit best een hele klus zijn). Zoals Google zelf ook al aangeeft in hun documentatie:
“Als u zich op dit punt geen raad weet, adviseren we u te stoppen en de taak uit handen te geven aan een expert”.
Wil je voorkomen dat je site gaat dalen en mocht je hulp nodig hebben bij het mobielvriendelijk maken van je site, neem dan gerust contact op.
Heb je verder nog vragen of opmerkingen over deze update, dan kun je deze in het reactieveld hieronder achterlaten.
Bart Spruit zegt
Bedankt voor de tips!
Ik heb mijn site gelijk nagelopen.