Tegenwoordig is het best lastig voor adverteerders om met hun advertentie tussen de rest van de reclame uit te springen. We krijgen steeds meer signalen binnen en een mens heeft nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid signalen die verwerkt kan worden.
Recent kwam ik een aantal advertenties tegen die toch wel opvielen. In dit artikel bespreek ik 2 vormen van reclame waardoor een advertentie opvalt.
Seizoensgebonden advertenties
De eerste manier om op te vallen met je advertentie is door rekening te houden met het seizoen waarin je adverteert. Daar heb ik een paar leuke voorbeelden van gezien die ik graag met je wil delen.
Deze twee voorbeelden zijn afkomstig van Unox. Dit merk maakt gebruik van het weer om de advertentie aan te passen aan het seizoen.
Let op het detail: de slogan van Unox die erbij staat heeft ook betrekking op het weer.
Beide advertenties zijn eigenlijk heel simpel van opzet: een pakkende tekst, een plaatje, een slogan en verder niets. Maar bij elk van deze elementen zit een achterliggende gedachte:
- De slogan past uitstekend bij het thema van de advertentie.
- De tekst die ernaast staat lijkt op een weerbericht.
- De bijgevoegde foto’s (boerenkool met rookworst, erwtensoep met rookworst) doen denken aan winterse maaltijden.
- De witte achtergrond kun je weer associëren met sneeuw, wat het effect van de advertentie (winterweer en kou) versterkt.
Speel in op de actualiteit (inhaakreclame)
Een andere manier om op te vallen is inhaakreclame. Deze manier vereist wat sneller denkwerk, aangezien het bij dit soort advertenties gaat om het inspelen (inhaken) op iets actueels.
Momenteel is de Elfstedentocht ‘hot’. Te heet zelfs, want een ijslaag van de vereiste 15 cm wil maar niet lukken. Gisteren werd bekend gemaakt dat de tocht (nog?) niet doorgaat.
Voor de mensen die dat nog niet doorhadden komt Gamma met het nieuws (in de vorm van een inhaker):
Met deze tochtband van Gamma voorkom je tocht 😉 Er zijn natuurlijk nog genoeg mensen die wel dé tocht willen. Maar er moet meer ijs zijn: daarvoor kun je terecht bij Hema. Daar hebben ze namelijk wel 15 cm ijs.
Ken jij nog leuke inhakers of andere leuke vormen van reclame? Laat het hieronder even weten 🙂