Dat social media populair zijn bleek in de aanloop naar de verkiezingen van vandaag weer. Steeds meer politici zijn actief op sites als Hyves en Facebook. De mogelijkheden van de diverse sites worden steeds meer benut en verder uitgebreid. Op deze pagina een kort overzicht.
Wat gebeurde er voorafgaand aan de verkiezingen?
Hyves opende een speciale sectie over de verkiezingen.
Daar stond een overzicht van diverse politici op Hyves, vergezeld van de laatste berichten en statusupdates. Ook waren er video’s van de NOS te vinden.
Uiteraard kunnen Hyvers ook vrienden worden met de politici, krabbels sturen en zo hun mening laten horen aan de politici.
Een van de hoogtepunten op Hyves was ’s werelds eerste lijsttrekkers-chatdebat. De lijsttrekkers gingen via een chatbox live met elkaar in debat. Via een poll konden Hyvers stemmen wie de winnaar van het chatdebat was. Dit bleek Mark Rutte te zijn. De uitslag van het debat (met foto’s) kun je vinden op Hyves, evenals een linkje naar het chatdebat.
Woensdag 26 mei was het Carré debat (via de hashtag #carredebat) een trending topic. Wereldwijd was het een van de meestbesproken onderwerpen op Twitter (6 van de 10 trending topics gingen over het debat).
Een behoorlijk aantal kiezers zweefde de dag voor de verkiezingen nog. Door het verkiezingsdebat van de NOS op de avond voor de grote dag is een gedeelte daarvan geland.
In dit tv debat werd ook aandacht besteed aan Twitter. Via die site werden meningen gepeild over bijvoorbeeld zweven of niet.
Ook die avond werd de verkiezingen weer een trending topic.
Op de dag van de verkiezingen zelf…
Wordt er ook druk gebruik gemaakt van social media. Een overzicht van wat ik tegenkwam:
Facebook
Ik kreeg ik na inloggen op Facebook gelijk het volgende voor mijn neus:
Facebook meldt zelf hierover:
We laten het bericht over verkiezingen aan alle gebruikers zien die zich aanmelden op Facebook vanuit een land waar momenteel verkiezingen zijn.
Hyves
Op Hyves kun je nog steeds terecht op de verkiezingensectie.
Actuele opkomstmeting via Twitter
De Nederlandse opiniepeiler Maurice de Hond speelt ook in op de social media. Hij roept iedereen die gaat stemmen op om de opkomst te vragen en direct te posten op Twitter. Zo kan er online een goed beeld worden gevormd van het actuele opkomstpercentage.
Om het te laten werken dient de tweet wel in het volgende formaat te zijn:
#OpkomstTK2010 NNN kiezers om HH:MM. Woonplaats, stembureau
Maurice geeft zelf als voorbeeld:
#OpkomstTK2010 421 kiezers om 12:45. Utrecht, 231
Twitter Search #tk2010
Via de zoekfunctie van Twitter kun je ook op de hoogte blijven van de verkiezingen. De hashtag is #tk2010
Grappige berichten
Tussen al die berichten kom je soms ook nog best eens iets leuks tegen. Ik heb een aantal voor je op een rij gezet:
Ook meldde iemand dat de volgende auto naast het stembureau geparkeerd stond:
En dan de uitslag…
De uitslag van de verkiezingen laat nog even op zich wachten. Zeker is dat er op internet ook een verdeling te vinden zal zijn. Daar zijn de echte winnaars degenen die ook ná de verkiezingen actief blijven op social media. Democratie blijft immers een kwestie van goed willen en kunnen luisteren naar het volk.